07/10/2022

9 octubre

Celebrem aquesta data històrica amb la convicció de continuar mantenint encesa la flama de la identitat.

Manifest pel 9 d'Octubre

Cada 9 d'octubre celebrem el Dia Nacional de les valencianes i els valencians. I ho celebrem tal dia perquè va ser quan el Rei En Jaume I, l'any 1238, va entrar a la ciutat de València acompanyat de les seues hosts quan es rendiren les tropes capitanejades per l'aleshores rei de Balànsiya, l'àrab Zayyan, després de cinc mesos de setge. Aquesta data de 1238 é un fet històric que marca el naixement del poble valencià i el valor de la nostra cultura i la nostra llengua. Un fet que ens uneix i ens dóna personalitat com a poble.

Així ho relata El Llibre dels Fets el matix Jaume I:
"E quan vim nostra senyera les seues a la torres descavalgam del cavall e endreçam-nos vers orient e ploram de nostres ulls e besam la terra per la gran mercé que Deus ens havia feyta".

El 9 d'Octubre és el dia per a reivindicar i celebrar la nostra terra, la nostra llengua amb totes les diferents particularitats de cada poble, els seus accents i les seues maneres de parlar, la nostra rica cultura valenciana en totes les seues manifestacions, la nostra creativitat i maneres de fer i pensar les coses, les nostres festes,

Les nostres diverses manifestacions culturals, la nostra Música, les nostres bandes, la nostra rica i excel·lent gastronomia, el nostre paisatge, les nostres escriptores i escriptors, escultors i escultores, artistes, les nostres tradicions i costums.

I naturalment la nostra escola en valencià. És un dia per a sentir-se orgullosos de "la nostra gent", de ser valencianes i valencians, i al mateix temps orgullosos de ser un poble obert i acollidor.

Per això des de l'Institut Enric Valor manifestem en aquest 9 d'Octubre el nostre compromís a continuar les tradicions i a respectar tots eixos símbols que ens fan ser un poble. Manifestem la nostra valencianitat perquè ens sentim orgullosos de la nostra història, d'allò que hem construït al llarg dels segles, del que som i del que volem ser com a poble.

El 9 d'octubre és un dia d'afirmació, en el qual totes i tots defensem des del respecte i la concòrdia els nostres senyals d'identitat, els valors que caracteritzen la societat valenciana, com és la llengua. Ja ho deia Enric Valor: la meua pàtria és la llengua.

Així, doncs, des del respecte a les altres cultures, i fent de la nostra llengua el punt de trobada per a la resta de gent nouvinguda, celebrem aquesta data històrica amb la convicció de continuar mantenint encesa la flama de la identitat.
Volem transmetre aquests valors i aquests senyals d'identitat a tot l'alumnat Que passeu un feliç 9 d'octubre

Carles Durà.