Aproximació a la Dansa de Castalla

15/04/2022

Dansa

La festa més desconeguda a través d'una xerrada i taller realitzats per la Comissió de les Danses

Amb Carla García i Joan Josep López, ex-alumnes del centre, per a l'alumnat de 2n d'ESO i batxillerat, i els pròxims dies per a la resta de l'alumnat del centre.
Joan i Carla han explicat l'origen de la festa, les seues vicisituds històriques, la seua indumentària genuïna i com no, els passos i la prova a la mateixa classe.
Han gaudit rememorant i promocionant una tradició excepcional que trobem amb variada riquesa a tota la geografia valenciana.

La Dansa de Castalla es celebra l´últim cap de setmana de setembre: divendres, dissabte i diumenge.

La dansa és una de les tradicions més antigues i importants de la qual hi ha molt poca documentació i material.

La Dansa es va recuperar l´any 1983 gràcies a un grup de persones que formaven el Centre Cultural Castellut amb la col·laboració de l'Ajuntament i algun altre col·laborador, que no va voler que desapareguera aquesta tradició, eixa unió entre el passat i el present d´un poble.

En la recuperació va formar part moltes persones grans que van ballar la Dansa com per exemple: Fineta Roig, Maria Xulla, Nieves Franco, Paco el Llarg, les germanes Isabel i Quica la Tenda, Marisol Candela, Germanet la Serra,  Dolores la Morena i el Tio Xorrillo.

La Dansa té diferents personatges:Els Balladors/Balladores, Els Reis /Reines i Les Carasses.

La vestimenta dels balladors que coneixem a dia de hui es basa en fotografies antigues. Els vestits dels balladors estan fets segons el model de roba que es duia  al segle XVIII.

Les Carasses són uns personatges burlescos, són persones disfressades i tapades de dalt a baix per a que no els reconeguen.