Institut de Ensenyança Secundaria Enric Valor

IDIOMES

Galeria

Erasmus + jobshadowing A Branzowa Szkola en Bytom, Polònia.

10/02/2022

Un job shadowing en l'escola de formació professional especial

Dilluns 7 de febrer iniciem amb molta il·lusió i curiositat el job shadowing en l'escola de formació professional especial (professional school) Branzowa Szkola en Bytom, Polònia. A les 9.00 ens han rebut amb un café de benvinguda la directora de l'escola Joana, la professora d'anglés Karolina i la pedagoga Joana. Nosaltres les hem obsequiat amb pastes tradicionals del nostre poble, Castalla i fulletons informatius de l'oficina de la localitat.

L'escola Branzowa Szkola escolaritza alumnat amb necessitats educatives especials. Acompanyades d'alumnat amb TEA i retard mental lleuger hem participat activament en un dels tallers que realitzen en l'escola, en aquesta ocasió el taller de teràpia mitjançant el moviment. A través de l'expressió corporal i la comunicació no verbal hem aprés la importància del moviment com a una matèria més del currículum.

Seguidament, hem recorregut el centre educatiu. Hem visitat les aules, organitzades en aules matèria, als tallers professionals de cuina i costura, el gimnàs, la sala de professors, etc.

Finalment, hem fet una reunió de treball amb el claustre i hem tingut l'oportunitat de conéixer el seu sistema educatiu. Destaquem la ràtio d'alumnat amb la qual treballen, la formació especifica que han de tindre el professorat per a treballar en escoles d'aquestes característiques, així com el caràcter qualitatiu de l'avaluació centrada en el progrés i en el desenvolupament global de l'estudiant.

Tot i que el sistema educatiu contempla la formació especialitzada d'aquest tipus d'alumnat, al llarg de l'educació primària no reben cap tipus de resposta específica. Al complir 15 anys, quan finalitzen l'educació primària l'alumnat polonés té dos itineraris acadèmics: transitar a l'escola secundària (sols si se supera un examen final extern) o a l'escola de formació professional (vocational school). L'alumnat amb necessitats educatives especials exclusivament pot optar per aquesta segona via.

Després d'aquest matí tan intens, hem visitat diferents llocs i monuments de la localitat i hem gaudit del menjar típic de la zona.

8/2/2022

Dimarts 8 de febrer el job shadowing ha estat dedicat a la part metodològica. Primerament, hem conegut de primera mà els materials que utilitzen i la metodologia de la qual fan ús.

Després, hem passat a la part pràctica participant activament en el taller de cuina amb els alumnes amb diagnòstic TEA. En la companyia de Gregori, Ana i Daniel junt amb les professores Agata i Joana hem col·laborat en la realització del dinar de hui. A causa de les necessitats educatives de l'alumnat les dues professores únicament atenen a 3 alumnes per sessió. Hem observat com els docents desenvolupen la seua tasca com un element facilitar convertint-se en una guia i un suport permitent sempre que l'alumnat siga el més autònom possible. Ens ha cridat l'atenció com de disciplinats treballa l'alumnat així com un entorn de l'aprenentatge molt estructurat. Amb molta il.lusió els alumnes han preparat un plat típic polonés, Kluski slaskie.

Abans de dinar, hem conegut les instal·lacions del taller de mecànica però a causa de les restriccions COVID del país no hem tingut l'oportunitat de veure a aquests alumnes treballant.
Tot seguit, Gregori ens ha acompanyat al menjador on els alumnes ens han servit el dinar realitzat en el taller.

Per a finalitzar el dia, hem visitat la ciutat veïna, Katowice. Hem tingut la sort de conéixer un poc més sobre la cultura i història de Polònia visitant el museu Silesian Museum.

09/02/2022

Hui el job shadowing ha estat dedicat al contacte cultural. Des del centre ens han organitzat una visita guiada al museu d'Auschwitz. Cal destacar que en el sistema educatiu polonés es visita obligatòria en els últims anys de l'etapa primària.

De vesprada, hem fet una reunió de treball amb part del claustre en la cafeteria W Lufcie i hem compartit i intercanviat experiències educatives. També, hem pogut conéixer més costums i tradicions del país. D'aquesta manera hem tingut l'oportunitat d'endinsar-nos en aquesta cultura.


10/02/2022

En el nostre últim dia hem assistit a una classe d'anglés. David, Christopher i David (quan l'alumnat és TEA, la ràtio és de 3 alumnes a l'aula i un docent) seguint les indicacions de Karolina han aprés el vocabulari relacionat amb el camp semàntic de la música i les estructures gramaticals de preferència. Han practicat les quatre destreses (listening, reading, writing and speaking) mitjançant una metodologia basada en el joc, en aquesta ocasió un memory per associar la paraula amb la imatge. Cal destacar que en totes les aules utilitzen pissarres digital que facilita la tasca del docent. L'alumnat ha aprofitat per a fer-nos preguntes i saber més de la nostra cultura. Nosaltres les hem explicat com és el nostre poble, les tradicions, la gastronomia, i fins i tot hem ballat la macarena.

Hui havíem d'assistir a la classe de ciències però per motius COVID, la classe ha sigut cancel.lada. A pesar d'això hem pogut observar els llibres de text, l'aula matèria i ens han explicat la metodologia que utilitzen. Per exemple, en la classe de cuina abans de realitzar la tasca culinària, els alumnes han de fer la compra i gestionar els diners de manera que aprenen de forma pràctica les matemàtiques i a més a més, integren conceptes nutricionals de la biologia.

Finalment, hem realitzat l'última reunió amb l'equip directiu on ens han fet entrega del certificat d'assistència i ens han obsequiat amb un detall típic de Bytom. Gràcies per aquesta oportunitat.



Autor: IES Enric Valor Enviar correo al redactor