14/06/2023

Per la Creu Roja.

Iniciació als primers auxilis per a l’alumnat de 4t d’ESO.
Tallar una hemorràgia, tractar una ferida o una cremada són coneixements que et poden ser útils moltes vegades de la vida quotidiana. Recursos senzills que fan que el teu entorn sigui una mica més segur.
Consells de primers auxilis
Què fer en cas d'ennuegament en persones adultes?
Si l'obstrucció és parcial, anima a tossir la persona ennuegada i sobretot no has de donar cops a l'esquena.
Si l'obstrucció és total, que reconeixeràs perquè la persona atragantada no pot tossir, ni parlar-ne i la pell es torna de color blavós, cal:
1. Inclinar cap endavant a la persona ennuegada i donar 5 cops a l'esquena (a nivell interescapular), observant si l'objecte és expulsat.
2. Realitzar 5 compressions abdominals (Maniobra de Heimlich), col·locar el puny d'una de les mans entre el melic i el tòrax, i ajudat per l'altra mà, pressionar fortament cap a dins i cap amunt.
3. Aneu alternant els passos 1 i 2, fins que l'objecte s'expulsi.
4. Si no s'aconsegueix expulsar l'objecte i la persona cau inconscient a terra, trucar al 112, i seguidament iniciar la Reanimació Cardio Pulmonar (RCP).
Com afrontar l'hemorràgia d'una ferida?
Tendeix a la persona accidentada amb el cap més baix que els peus, si les lesions que presenta els ho permeten. Aplica compressió directa sobre el punt sagnant utilitzant un apòsit el més net possible (gases, mocador...), durant 10 minuts.
Si la ferida és gran i persisteix l'hemorràgia, cerca assistència mèdica i si cal truca al 112.
I amb una cremada, què fem?
1. Refreda la zona de la cremada amb un raig d'aigua freda i corrent (no aplicar gel), fins que el dolor remeti o durant 15-20 minuts.
2. Mentre estàs refredant, retira la roba afectada, així com tots els objectes que puguin comprimir i retenir calor (anells, polseres, rellotges, ...) si no estan adherits a la pell i no necessiten maniobres complicades.
3. Aplica apòsits mullats (gases o mocadors nets) després d'haver refredat la cremada. 4. Aconsella a la persona que acudeixi al metge, amb la zona cremada sempre protegida. 5. Controla l'estat de consciència i actuar en conseqüència.
6. Si entreu a l'atur respiratori, truqueu al 112 i inicieu el Reanimació Cardio Pulmonar.