Curs de mediació cofinançat pel programa Erasmus+

25/01/2022

Mediació

Ha acabat el curs de mediació per a alumnat i professorat que va conençar el primer trimestre.

Curs de mediació al centre cofinancuat pel programa Erasmus +

La mediació és una eina per a prevenir i abordar conflictes, amb la qual l'alumnat participant adquireix protagonisme i aprén una sèrie d'habilitats que li permet resoldre els seus problemes a través del diàleg.

És una negociació estructurada i guiada per una tercera persona, que facilita el procés de comunicació, ajudant a les parts a definir clarament el seu problema, a comprendre els interessos de cadascuna, i a generar opcions dirigides cap a un possible acord o, almenys, cap a un major enteniment.

Durant el procés de mediació, les parts tenen l'oportunitat d'explicar el seu punt de vista, les seues preocupacions, necessitats i interessos, proporcionant-los ocasió per a esplaiar els seus sentiments i sentir-se escoltades. Les persones mediadores no imposen una solució al problema, són les parts les que mantenen sempre la responsabilitat de prendre la seua pròpia decisió.

La finalitat d'aquest procés és la transformació de les situacions conflictives en
oportunitats d'aprenentatge. Es tracta d'aprofitar els conflictes que sorgeixen de forma natural en l'entorn amb la finalitat de gestar un diàleg interpersonal sense crits ni mutismes (Boqué, 2005). Les fases de la mediació permeten als participants comprendre i interioritzar l'ocorregut i les conseqüències que té en les seues relacions. Aquest és un dels avantatges més evidents davant de mètodes disciplinaris en els quals, la majoria de les vegades, l'única cosa que interioritza l'alumnat són les conseqüències que la seua conducta té des d'un punt de vista particular.

No solament és positiva la reflexió que comporta sobre el conflicte, sinó també l'aprenentatge d'habilitats interpersonals com l'escolta activa, l'empatia o la cerca conjunta de solucions, que promouen actituds de col·laboració, respecte i comprensió cap als altres. Tot l'esmentat és necessari per a aconseguir una bona convivència i un clima escolar favorable per a qualsevol aprenentatge.

La mediació és, aleshores, un procediment de prevenció i de resolució dels conflictes. Com a prevenció, en la mesura que potencia i transmet els valors del diàleg, la cooperació i el respecte. A més a més, permet tant a les persones directament implicades com als observadors (en realitat, a tot l'alumnat del centre) un protagonisme actiu en el reconeixement de la seua singularitat i la de l'altre. Posa en joc la capacitat de comprensió i empatia, així com de comunicació i autoregulació.

Com a procediment de resolució de conflictes compleix, àmpliament amb "les tres R de Galtung": reconciliació, reconstrucció i resolució (Galtung, J., 1998), que permeten no solament superar la situació conflictiva sinó evitar que evolucione manifesta o soterradament de forma negativa.

La mediació escolar com a estratègia de resolució de conflictes apareix recollida en els Estatuts Europeus per als Centres Educatius Democràtics sense violència, iniciativa del Consell Europeu:

"En un centre educatiu democràtic, els conflictes són resolts en estreta col·laboració amb tots els membres de la comunitat educativa, d'una manera constructiva i sense violència. Tot centre educatiu té personal i alumnes preparats per a prevenir i solucionar els conflictes a través d'actuacions de mediació i consens"